Žena v klietke v sebe nesie náboj mnohých emócií.

22. 01. 2014
Čím to je, že Škandinávci vedia písať tak dokonalé kriminálky? Sú majstrami v gradovaní deja, vo vymýšľaní komplikovanej zápletky a ich vyšetrovatelia sa svojimi povahovými črtami ľahko dostávajú do povedomia čitateľov. Jussi Adler-Olsen nie je výnimkou a vy si ho po prečítaní jeho knihy taktiež priradíte do jednej skupiny k Nesbovi, Keplerovi či Läckbergovej.

Carl Morck je policajný komisár, ktorý počas svojej služby prežil traumatizujúci zážitok. Vyššie moci sa rozhodli, že ho priradia na úplne nové oddelenie – Oddelenie Q. Carl má za úlohu preštudovať spisy starých nevyriešených prípadov a pokúsiť sa opätovne zahájiť vyšetrovanie. Do rúk sa mu dostáva zložka o Merete Lynggaardovej – známej političke, ktorá pred niekoľkými rokmi nečakane bez stopy zmizla. Je ešte nažive? Má zmysel púšťať sa do vyšetrovania? Carl so svojím novým pomocníkom Asadom zisťujú podrobnosti ohľadom tohto nesmierne tajomného prípadu a pomaly prichádzajú na to, že opätovné pátranie nebude len stratou času.

„Prípad Lynggaardovej mal najobsažnejšiu zložku, akú kedy Carl videl. Kópie všetkého možného od správ o zdravotnom stave brata Uffeho až po protokoly z výsluchov, výstrižky z časopisov a bulvárnej tlače, dva videozáznamy s rozhovormi s Merete Lynggaardovou a podrobné výňatky zo svedeckých výpovedí kolegov a cestujúcich na lodi, ktorí videli súrodencov na palube.“

Autor nám skutočnosť podáva očami Merete i Carla. Meretina minulosť, únos a roky v zajatí sa prelínajú s vyšetrovaním, na ktoré sa Carl nejaký čas odhodlával. Napriek tomu, že sa čitatelia stanú svedkami únosu, takmer do poslednej chvíle nevedia, kto za týmto činom stojí. Informácie postupne odhaľujú až Carl s Asadom a tajomno je zachované až do úplného konca.

Ako to už v severských kriminálkach býva zvykom, aj v tejto knihe je čitateľ konfrontovaný s dokonale premyslenou zápletkou, s vynikajúcim inštinktom hlavného komisára a náhlymi zmenami v priebehu vyšetrovania. Adler-Olsen do deja zakomponoval množstvo detailov, ktoré na prvý pohľad vyzerali banálne a celkom nevinne, no neskôr dokázali dej poriadne zamotať.

„Rozoznávala pôdorys miestnosti a pomalý pohyb svojich končatín. V temnote, ktorá pripomínala zimný súmrak, ubehlo takmer pätnásť mesiacov, než sa všetko radikálne zmenilo. Bolo to v deň, keď za zrkadlovými oknami zazrela tiene. Ležala a premýšľala o knihách. Robila to často, aby nemusela myslieť na život, aký by mala, keby mala inú možnosť.“

Z mnohých kriminálnych románov autori urobia síce napínavý, no trochu chladný príbeh pozostávajúci z odkrývania nových skutočností. Žena v klietke je špecifická tým, že v sebe nesie náboj mnohých emócií. Postava arabského pomocníka Asada vnesie do deja mnoho vtipných situácií, ktoré sú o pár strán vystriedané autentickými opismi z Meretinho zajatia. Humor a pátranie po pravde sa tak strieda s beznádejou, strachom a absolútnym zúfalstvom.

Napriek prepracovanej zápletke je kniha až do poslednej strany uveriteľná. Autor tu nevsadil na zbytočnú a umelo pôsobiacu drámu, ale hodnoverným spôsobom knihu dotiahol do úspešného konca. Pridal sa tak k spisovateľom, ktorí dokázali, že sú majstrami vo svojom umení a vedia čitateľovi svojou tvorbou vyraziť dych. Žena v klietke je teda ďalšou napínavou kriminálkou, po ktorej sa oplatí siahnuť.

Martina Melišková, čítaj.to