Skvostný závan severného vetra

10. 02. 2014
Kniha: Polícia
Severské detektívky sa na Slovensku vydávajú desaťročia. V nezabudnuteľnej edícii Zelená knižnica najviac zabodovali manželia Maj Sjöwallová a Per Wahlöö s ich komisárom Martinom Beckom. Úspešní boli, ale žiadna davová hystéria. Na rozdiel od nich súčasná severská krimi dáva niekoľko rokov parádny knokaut konkurentom z tohto literárneho žánru vo svete. Len nevzdelanec by mohol tvrdiť, že ide o módnu vlnu ako sú biopotraviny alebo programy Dana Dangla. Súčasná severská kriminálka je neskutočný, ale zákonitý literárny fenomén. Škandinávske krimi neúprosne láme srdcia a zanecháva nevyspaté oči, lebo sa nedá nedočítať na jediný šup. Kde sa vzal jeho úspech? Porovnajme si severské detektívky s detektívkami anglickej starej školy. Kraľovala v nej Agatha Christie a ulízaný belgický detektív Hercule Poirot.

V starej anglickej detektívke sú vraždy čisté, dokonale premyslené a ich motív pochopiteľný. Vládne tradícia s dômyselnou zápletkou. Niet tam žiadnej reflexie na náš súčasný život. Agatha Christie, aby nerušila príjemné čítanie svojich kníh, ide až tak ďaleko, že mŕtvoly pohadzuje dokonale naaranžované. Vražda je tam krásna. Kanadský humorista Stephen Leacock sarkasticky, ale pravdivo, glosoval: „Obyčajne sa nájde mŕtvola postaršieho gentlemana, ktorého niekto pekne doriadil. Keby to bola mladá žena alebo nedajbože dieťa, to by bola hotová tragédia, ale postarší gentleman? Ten si už svoje užil - a navyše bol predsa doriadený, takže bol najskôr pekný zhýralec!“

Agatha Christie kraľovala anglickej klasickej krimi. Jo Nesbø vládne severskej. Stvoril detektíva Harryho Holea. Drsného blondína, ktorý ma ťažkosti s alkoholom a rovnako s autoritami. Má však srdce na správnom mieste. Tiež intuíciu a oddanosť absolútne v poriadku. Preto mu veríme všetko. Že ho bolí hlava, že má všetkého plné zuby, že sa mu kašle život. Človek z mäsa a kostí. Súkromný život svojho literárneho potomka Jo Nesbø dochutí vždy primeranou, podľa niektorých až prekypujúcou, dávkou násilia, krvi, napätia a tajomna. Vo viacerých dejových líniách sa do týchto motívov preplietajú zrada, viera a pomsta. Nórsky majster detektívky dobre vie, že všetko toto dohromady nenechá nikoho pri čítaní jeho kníh ľahostajným. Jemu to nestačí, pridáva plyn. Šoky a prekvapujúce zvraty na nás čakajú za každým rohom jeho kníh. Preto úplne úprimne vyznieva recenzia z nórskeho denníka Stavanger Aftenblad: „Nesbø je Picasso nórskej kriminálnej literatúry. Kapitoly sú farbisté, elegantné, plné detailov a dohromady skvele vytvárajú výsledný obraz.“

Jo Nesbø nie je lacný Jožko. Nestojí o primárnu nervovú signálnu sústavu čitateľa, ktorému kvapkajú sliny rozkoše, keď sa z knihy na neho valia záplavy krvi. Krv u neho netečie potokmi. Vie, že čitateľa ani tak nepriťahuje pátranie po úchylnom masovom vrahovi zabíjajúcom slučkou, ktorá slúžila na potraty u kráv. Chceme skôr vedieť, či sa Hole dá konečne dohromady alebo sa opäť vráti ku alkoholu. A ešte niečo, čo u nás zatiaľ nikto neodhalil. K jeho detektívkam našinca ako magnet priťahuje krajina nepoznaná. Nórsko Stredoeurópanom veľa nehovorí. Nepatrí medzi častý cieľ dovoleniek. Je tam dosť draho. Všetky všedné nórske reálie z jeho kníh sú tak pre nás prekvapením. Ako všetko, čo dobre nepoznáme.

Nesbø žiari ako súčasná literárna svetová Superstar. Na domácom literárnom nebi zasvietil už v roku 1997 s knihou Netopier. Bol to prvý diel ságy o detektívovi Harrym Holeovi. (Vyskloňované meno detektíva je odpudzujúce, odteraz ho píšem iba v prvom páde. Aby som mu neubližoval.) Hole okamžite bodoval. Hole priťahuje čitateľov. Hole má okrúhle výročie.  Na Slovensku vyšiel jeho desiaty príbeh pod názvom Polícia. Je tam Hole, mnoho iných postáv, dokonale popísaná realita nórskej spoločnosti a hlavného malebného mesta Oslo.

Telegraficky, prečo by ste sa mali do novinky Polícia začítať: Niekoľko neobjasnených vrážd z minulosti. Na mieste týchto nevyriešených trestných činov pribúdajú zrazu rovnako brutálne zavraždení policajti. Ich živí kolegovia sú v koncoch. Chýba akákoľvek stopa. Harry Hole je zatiaľ mimo. Zdanlivo druhá línia knihy: V nemocnici leží v kóme muž. Stráží ho polícia, lebo po ňom niekto ide. Nikto z policajtov ale nesmie vedieť ako sa tajomný ťažko zranený volá.

Viac sa prezradiť nepatrí. Len potvrdiť, že bývalý futbalista, populárny rocker a kráľ severskej krimi sa opäť na nič nehrá. Prepracoval postavy a príbeh, všetko vložil do ťaživej atmosféry a výstižná anatómia zla vás drží v napätí až do konca knihy. Majster severskej detektívky nesklamal. Pán spisovateľ predložil jasný dôkaz, prečo sa jeho knihy preložili do štyridsiatich jazykov a predalo sa ich 20 miliónov. Potvrdil, čo o ňom odznelo vo vysielaní CNN: „Jo Nesbø sa môže stať ďalším Munchom alebo Ibsenom ... a ak existuje na svete spravodlivosť, bude raz Harry Hole rovnako slávny ako Harry Potter.“

Milan Nemec pre Gorila.sk