Nestrašte deti! Nikdy neviete, koho tým inšpirujete!

27. 03. 2014
Kniha: Uspávač
Sérioví vrahovia majú veľa spoločného. Spoločnosť ich odsúdi, izoluje, ale obvykle aj vychová. To je prípad Jureka Waltera – psychopatického maniaka, ktorý sa rozhodol, že pochová zaživa niekoľko obetí.

Niektoré priamo do truhly a studenej zeme, iné do vlastných psychických útrap, depresií a strachov, vezme im spánok.  Štvrtá kniha od dvojice Lars Keppler s názvom Uspávač vám nedovolí zaspať. Možno aj preto je označená za ich najvydarenejšiu.

Román Uspávač prichádza po chuťovkách ako Hypnotizér, Zmluva podľa Paganiniho, či Svedkyňa ohňa. O tom, či ide o najlepšiu knihu sa dá polemizovať. Rozhodne však neuberá z nastavenej latky predchádzajúcich diel. Písaná je v rýchlych a krátkych kapitolách, má energický spád a doslova vám prirastie k rukám. Nedá sa odložiť aj za cenu prebdenej noci a kruhov pod očami.  Ide o príbeh postavený na psychológii. Nebude to o kvapkách krvi na každom kroku, ale skôr o temnom rozprávaní a hľadaním motívov. Nielen v intenciách klasickej kriminálky, ktorá sa zaoberá stopovaním chodníčkov vraha. Príbeh mieri priamo do hlavy psychopata. Uspávač nie je obyčajná detektívka. Je to psychologický thriller odohrávajúci sa z veľkej časti na uzavretom oddelení psychiatrickej liečebne, kde sa na chvíľu stierajú rozdiely medzi tými, kto sú pacienti a kto lekári.

Príbehom nás bude sprevádzať opäť známy vyšetrovateľ Joona Linna, ktorého sa príbeh Jureka Waltera dotýka naozaj osobitne. Vzal mu priateľa, vzdialil rodinu a jeho mrazivé podozrenie,  že Jurek nebol sám sa vyplavuje na povrch, keď sa do života vracia muž unesený pred siedmimi rokmi a začína sa príbeh o Uspávačovi.

Podľa legendy sype deťom do očí piesok. Prevzal na seba oblek detskej rozprávky a dorozprával ju po svojom. Prvá časť knihy je klasickou dejovou líniou v štýle severských krimy. Len čo sa však začne odvíjať príbeh jedného šialenstva, začínajú sa vynárať city, sympatie, emócie, ktoré dokáže autorská dvojica neskutočne vybičovať. Príbeh nás vtiahne na psychiatriu a priamo do centra mysle sériového vraha. V nej sú prepletené nesmierne silné putá, lásky, slabosti aj pomsty. Láska a túžba. Jurek rozohráva drsnú hru, v ktorej proti sebe stoja hlboké city. Rovnaké, ktoré ho ženú na lov svojich obetí, ženú jeho obete k záchrane života seba aj svojich príbuzných. Príbeh so štipkou špionáže ukazuje, čo všetko môže spôsobiť láska a nenávisť.

Hoci sú v knihe karty jasne rozdané a od prvej chvíle je jasné, kto za akú stranu kope, nesmiernym pozitívom je angažovanosť čitateľa. Autorská dvojica podáva príbeh, v ktorom závery necháva na samotného čitateľa. Chvíľami môžeme nadobudnúť pocit, že nečítame beletriu, ale skutočný príbeh, ktorý je tak komplikovaný, že by ho dokázal napísať len sám život. A taký je aj koniec. Prekvapivý, otvorený, pripravený pre inteligentného čitateľa a ďalšie pokračovanie…

Marek Mittaš, blog.pravda.sk