Najnovší triler Uspávač od Larsa Keplera vám ukradne spánok

04. 03. 2014
Kniha: Uspávač
Manželský pár zo studeného Švédska opäť pripravil čitateľskú lahôdku v podobe poriadne mrazivého trileru. Uspávač vám nedovolí zažmúriť oči, kým nedočítate poslednú bodku nového päťstostranového románu Larsa Keplera.

Sandmannen (Lars Kepler) - švédske vydanieSeverským detektívkam sa posledných pár rokov naozaj darí. Napínavé diela autorov z chladného severu vyhľadávajú milióny čitateľov na celom svete, naše malé Slovensko nevynímajúc. A som si takmer istá, že aj najnovšia kniha Larsa Keplera Uspávač, je odsúdená na mimoriadny úspech. Spĺňa totiž všetky atribúty dobrého kriminálneho románu. Počnúc výberom témy, stupňovaním napätia, cez spletitý dej až po prekvapujúce rozuzlenie, na ktoré čakáte doslova do poslednej strany.

Kto má rád začiatky in medias res, príde si v najnovšom švédskom krimirománe na svoje. Na nič nečakáte, s nikým sa siahodlho nezoznamujete a idete rovno na vec. Ja osobne som v úvode prežívala malé déja-vu. Dej sa mi tak veľmi zdal známy, až som sa zľakla, či som knihu už náhodou nečítala (začala som si namýšľať, že mám nejaké mimoriadne schopnosti pamätať si niečo, čo som ešte nezažila). Až neskôr som pochopila, že Lars Kepler si pôdu pre svojho Uspávača pripravil už v závere Svedkyne ohňa a na úvodných stránkach nového románu s malými obmenami zopakoval a doplnil pasáže zo záveru poslednej detektívky. Trochu mi to pripomína začiatky seriálov v zmysle: “V predchádzajúcich častiach ste videli….” Tento nápad sa mi v knihe páči. Autor takto berie ohľad na nového čitateľa a zároveň odmeňuje svojich verných fanúšikov za trpezlivosť.

Aj v Uspávačovi sa stretnete so sympatickým policajtom Joonom Linnom. Obľúbený komisár neholduje žiadnym nerestiam, nie je macho, sukničkár ani génius švédskej polície, dokáže si priznať strach a používa zdravý rozum. V najnovšom románe bojuje s hroznými nočnými morami, ktoré sa spájajú so spletitým, strašným a zdá sa, že iba zdanlivo vyriešeným prípadom sériového vraha Jureka Waltera. Ten je, práve vďaka Joonovi Linnovi, síce trinásť rokov zatvorený na mimoriadne stráženom psychiatrickom oddelení, no na jeho zločiny sa len ťažko zabúda. A keď sa nečakane zjaví jedna z jeho údajných obetí - silne podvyživený mladý muž trpiaci na legionársku chorobu, ktorý je navyše už sedem rokov považovaný za mŕtveho - švédska kriminálna polícia znovu otvára dávno uzavretý prípad a rozbieha nebezpečnú akciu na dolapenie lapeného. Jediné, čo im môže pomôcť, je lesť. Ale kto koho klame? Na ktorej strane zaklapne pasca? Má Jurek Walter pomocníka, alebo koná na vlastnú päsť? Koľko ľudí ešte musí prísť o život, aby sa desivý príbeh sériového vraha konečne uzavrel? A uzavrie sa vôbec?

Pri čítaní najnovšieho kriminálneho trileru Larsa Keplera budete horúčkovito hľadať odpoveď na tieto aj desiatky ďalších otázok. Mráz vám bude behať po chrbte a Jurek Walter vás na chvíľu pripraví o pokojný nočný spánok.
Lars Kepler - 15. medzinárodný knižný veľtrh, Vilnius 20-23 február 2014
autorská dvojica Alexander Ahndoril a Alexandra Coelho Ahndorilová
15. medzinárodný knižný veľtrh, Vilnius 20-23 február 2014

Berúc do úvahy všetky aspekty tejto knihy musím súhlasiť s anotáciou vydavateľa, ktorá tvrdí, že ide o doposiaľ najvydarenejšie dielo Larsa Keplera. A opäť sa teším z otvoreného konca, pretože to znamená, že švédska spisovateľská dvojica po Hypnotizérovi, Zmluve podľa Paganiniho, Svedkyni ohňa a Uspávačovi pravdepodobne opäť chystá príjemné prekvapenie.

Ak by som predsa len mala knihe niečo vyčítať, tak potom by to bolo niekoľko tlačových chýb v slovenskom vydaní. Keďže som však zhovievavá a môj čitateľský zážitok to nijako neovplyvnilo, pripisujem to časovej tiesni vydavateľa so slovami, že chyby nerobí iba ten, kto nič nerobí. Všetkým čitateľom prajem príjemné mrazenie pri čítaní tohto skvelého románu, ktorému za seba dávam desať hviezdičiek z desiatich.

Napísala: Zuzana Púpalová, ePlanet.sk