Skvělé osvěžení po všech těch policejních vyšetřovatelých

03. 11. 2013
Kniha: Štúdio 6
Na hřbitově v jednom ze stockholmských parků je nalezena mrtvá dívka. Brutální vražda se sexuálním motivem okamžitě obsadí titulní stránky švédských novin.
Poté co je ze zločinu obviněn ministr zahraničního obchodu, rozpoutá se mediální peklo. Anniku Bengtzonovou, mladou stážistku ve Večerníku, zavede případ do místního podsvětí, erotických klubů i do vysokých politických kruhů. Ve hře je spravedlnost, ale také Anničina budoucnost, profesní i soukromá. Studio 6 je druhý kriminální román Lizy Marklundové, chronologicky však předchází ději Exploze, úvodní části bestsellerové série publikované ve 30 jazycích. Česky vychází v novém překladu.

~~~~

Vracíme se osm let před události, které autorka popisuje ve svém prvním románu Exploze. Annika Bengtzon se rve o svou šanci stát se reportérkou ve Večerníku a rozhodne se ji naplno využít, když dostává příležitost psát o zavražděné studentce, na jednom ze stockholmských hřbitovů.

Liza Marklund patří po právu mezi nejuznávanější autory severské krimi. Ne nadarmo získala přídomek královna švédské krimi. Její romány o reportérce Annice Bengtzon vynikají propracovanou ukázkou toho jak probíhá běžná práce v novinách. Autorka samozřejmě nezapomíná ani na pořádnou dávku akce a tak se čtenářům dostává do rukou zajímavý mix, který je skvělým osvěžením po všech těch policejních vyšetřovatelých.

Annika se díky tipu od neznámého člověka dostává mezi prvními na místo činu, kde byla zavražděna mladá dívka, pro mladou novinářku se jedná o jedinečnou příležitost jak dát o sobě vědět a prosadit se tvrdém boji o volná místa v redakci novin. Ovšem léta strávená na škole, ani praxe v jednom malém deníku kdesi na venkově nepřipravila Anniku na zběsilé témpu a tuhý konkurenční boj, které ve stockholmských večernících probíhá. Toto tempo se navíc ještě zvyšuje když do okruhu podezřelých z vraždy spadá i ministr zahraničních věcí.

Po českým čtenářům známém thrilleru Exploze, přichází Liza s další knihou ze série o ambiciozní novinářce Annice. Je možná trochu škoda, že se Knižní klub nerozhodl knihy z této série vydat chronologicky jak na sebe navazují, ale tak jak je autorka napsala. Díky tomu se ve Studiu 6 vracíme na úplný začátek Anničiny kariéry, kdy se ještě jako mladá a naivní dívčina uchází o místo v novinách.

Když porovnáme obě knihy je vidět jednoznačný posun hlavních postav. Ve Studiu 6 je Annika naprosto nezkušená a důvěřivá novinářka, která postrádá tolik potřebné ostré lokty a předvídavost co a kdy napsat, což se jí mimochodem nejednou vymstí. Oproti tomu v Explozi nám autorka předkládá již vyspělou a ostřílenou matadorku, která jde tvrdě za svým cílem a i díky tomu si získala prestiž na novinářském poli.

Autorka rozhodně umí s jednotlivými charaktery pracovat a díky tomu nepůsobí žádná z postav plochým dojmem. A tento pocit umocňuje právě porovnání s Explozí. Opět zde máme knihu plnou poctivé novinářské práce sepsanou osobou nejpovolanější. Liza jako novinářka má s chodem redakce bohaté zkušenosti a rozhodně se je nebála použít ani ve svých knihách.

Studio 6 lze rozhodně doporučit všem, které už klasičtí komisaři omrzeli.  Pro ty čtenáře, co četli Explozi a oblíbili si ambiciozní novinářku Anniku je tato kniha více méně povinností. Kriminální série o Annice se těší celosvětovému úspěchu a rozhodně to není jen tím, že by se Liza vezla na populární vlně severských kriminálek. Autorka tuto vlnu úspěšně obohacuje a přináší stále nové a nové prvky, díky kterým budou kriminálky čtenářsky žádané ještě dlouho dobu.

Tímto bych chtěl poděkovat Knižnímu Klubu za poskytnutí recenzního výtisku. Studio 6 vychází 11.11 2013 a  objednávat ji můžete například zde.

~~~~

Liza Marklund, švédská novinářka a spisovatelka, patří mezi nejúspěšnější a nejuznávanější autory kriminálních románů ve své vlasti. Původně pracovala jako šéfredaktorka v novinách a rovněž jako vedoucí zpravodajské redakce v televizi, díky tomu dokonale zná prostředí médií, kde se děj jejích knih odehrává. Prvotinou se představila v roce 1995, od té doby vydala celou řadu vynikajících a čtenářsky oceňovaných bestsellerů, které byly přeloženy už do třiceti jazyků. Největšho úspěchu dosáhla sérií s hlavní hrdinkou novinářkou Annikou Bengtzonovou. Mnohé předlohy byly převedeny do filmové podoby. Autorka žije ve Švédsku a Španělsku.

Petr Čapek