Harry Hole sa vracia na miesto činu

19. 07. 2014
"S vraždou sa spája ľudská žumpa a hnusné tragédie a nie prešpekulované motívy z románov Agathy Christie," tvrdí Harry Hole. Drsná severská krimi, ktorú Jo NesbO cez svojho hrdinu predstavil po prvý raz v románe Netopierí muž, má dnes už milióny fanúšikov po celom svete. A hoci sú jeho romány na Slovensku bestsellerom, debut tohto úspešného autora sa dočkal slovenského prekladu so šestnásťročným oneskorením.
Symbol smrti
Takto sa to začalo, tvrdia vydavatelia. Harry Hole po prvý raz na scéne. Neoblomný policajt z nórskeho Osla so samotárskou povahou, sklonom k alkoholizmu a tvrdými vyšetrovacími praktikami prichádza do Austrálie, aby pomohol s prípadom vraždy mŕtvej dievčiny. Sydney sa pripravuje na olympijské hry, ale viac ako turistické atrakcie priťahuje Holeho svet drogových dílerov, prostitútok či cirkusantov. Na ceste za pravdou ho sprevádza aborigén Andrew. Jeho legendy sa však čoskoro začínajú napĺňať.

Netrvá dlho, kým Hole s jeho pomocou zistí, že mŕtva Nórka nie je prvou obeťou, ktorá zomrela podobným spôsobom. Sériový vrah pripomína svojou neodhaliteľnosťou netopiera – symbol smrti aborigénov. A aby toho nebolo málo, pomedzi vyšetrovanie Hole rieši aj svoje osobné problémy. Vracia sa myšlienkami do minulosti a prepadá starým démonom.

Kniha, ktorú v roku 1998 vyhlásili za najlepšiu škandinávsku detektívku, odštartovala úspech Jo Nesba po celom svete. Odvtedy mu v slovenskom preklade vyšlo deväť titulov, pričom väčšina z nich sa objavila na vrchole rebríčkov predajnosti. Prvotiny však majú zväčša svoje slabé miesta. Tie sa nevyhli ani Nesbovi.

Nie je to Snehuliak
Z nesboviek patrí Netopierí muž k tým slabším. Či by to tak bolo aj v prípade, keby mu v slovenčine nepredchádzali Nesbove najväčšie hity, to sa už asi nedozvieme. Systém vytvárania napätia a odhaľovania pravdy sa totiž v jeho dielach nemení. Od Netopierieho muža až po Políciu zostáva tento proces takmer rovnaký, iné sú len postavy a spôsoby usmrtenia. Pre čitateľa, ktorý sa s jeho tvorbou nestretáva po prvý raz, teda nebude odhalenie vraha až také prekvapujúce.
Netopierí muž má aj najčastejšiu nevýhodu debutov – málo spisovateľských zručností autora. Akoby Nesbo ešte nebol dostatočne „vypísaný“. Zatiaľ čo v Snehuliakovi alebo Pancierovom srdci graduje atmosféru od vety k vete, Holeho príbeh z Austrálie miestami pôsobí ťažkopádne. Na druhej strane, autor práve vďaka spisovateľskej neistote necháva vyniknúť deju a nie vlastnému potešeniu z ťukania do klávesnice ako v prípadoch Prízrakov alebo Polície.

Porovnávať Nesba s Nesbom sa však v čase originálneho vydania tejto knihy nedalo. Nech je teda aj pre slovenských fanúšikov majstra škandinávskej krimi Netopierí muž štandardným úvodom k autorovej úspešnej tvorbe. Veď je to po prvý raz, keď sa na scéne objavil fantastický Harry Hole.

Zdroj: Pravda.sk, Katarína Holetzová