Havranie dievča – severské krimi, z ktorého vás zamrazí!

17. 04. 2014
„Život je veľká hrča, v ktorej sa zneužitie a týranie stali jednou jedinou udalosťou, ktorá sa stala skúsenosťou a tá sa zmenila na inštinkt.“
Trilógia Slabosť Victorie Bergmanovej s podtitulom Vraždy a psychoterapia, ktorej autormi sú Švédi Jerjer Ericksson a Hakan Sundquist, vystupujúci pod spoločným pseudonymom Erik Axl Sund, nás v prvom diele šokujú drsnosťou, násilnými scénami a hypnoticky fascinujúcou psychoanalýzou postáv. Vyberte sa spolu s nami na prechádzku temným Švédskom s knihou Havranie dievča!

Novinka určená len pre silné povahy, milovníkov severskej detektívky, literárna senzácia, či prelomový žáner v krimi. To všetko ponúka napohľad odstrašujúci príbeh, ktorý si vás získa tak rýchlo, že čas a povinnosti pre vás stránku za stránkou strácajú na význame. Ocitnete sa v akejsi pomyselnej bubline, ktorá praskne až po prečítaní poslednej strany a vy na chvíľku dokonca zatúžite po tom, vrátiť sa do nej. Natoľko silný je príbeh, ktorý vás vtiahne do svojich osídiel.

„V tele sa jej napne každý sval a vystrašená na smrť sa začína brániť. Havranie dievča ho schmatne za vlasy, tak surovo, že sa trhajú vo veľkých chumáčoch. Udrie ho. Do hlavy, do tváre, po tele. Z uší a nosa mu crčí krv a v jeho očiach vidí po prvý raz hrôzu a potom ešte niečo iné. Hlboko v očiach nechápe, čo sa deje.“

Keď v kríkoch neďaleko stanice štokholmského metra nájdu telo malého chlapca, ktoré je Havranie dievčamumifikované, zohavené a poznačené početnými ranami,   roztočí sa kruh udalostí, v ktorom svoje hlavné roly zohrajú komisárka Jeanette Kihlbergová a psychoterapeutka Sofia Zetterlundová. Sofia je úspešná psychoterapeutka, ktorá vyšetruje dvoch klientov: Samuela Baia, detského vojaka zo Sierry Leone, a Victoriu Bergmanovú, ženu, ktorú v detstve týrali a zneužívali. U oboch badá Sofia znaky závažnej poruchy osobnosti. Obe ženy sa počas riešenia prípadu mŕtveho chlapca zblížia, možno až priveľmi. Každá jednotlivo a zároveň súčasne riešia tú istú otázku: „Akému veľkému utrpeniu môže človek vystaviť druhého človeka, skôr než sám prestane byť človekom a stane sa monštrom?“

Obetí pribúda a kriminálna komisárka Jeanette hľadá vraha malých chlapcov, ktorí na prvý pohľad nikomu nechýbajú. Podarí sa jej zastaviť počet obetí a nájsť vraha, ktorý je tiež iba obeťou?

Autori zvolili krátke kapitoly, niektoré v rozsahu sotva na stránku, ktoré zvyšujú napätie, dynamiku, prevláda tu plazivá atmosféra a napätie sa dá doslova krájať. Osobitnou kapitolou je obálka knihy. Jej autorom je už nežijúci švédsky maliar Carl Larsson, pre ktorého diela bola typická idealizácia švédskeho rodinného prostredia. Autori si jeho obraz vybrali zámerne, aby jeho úpravou poukázali na to, že aj mnohé, na pohľad idylické švédske domácnosti, skrývajú temné tajomstvá.

Autorka: Veronika Čopíková, blogabcknihy.sk