Dych vyrážajúci kriminálny román

22. 01. 2014
Po fenomenálnom Snehuliakovi a reakcii čitateľov naň muselo byť veľmi ťažké sadnúť si opäť k počítaču a začať písať. Prekonávať očakávanie iných nikdy nie je prechádzkou ružovou záhradou, no Jo Nesbo mal toho na pleciach oveľa viac. Dokázal Pancierovým srdcom prekonať sám seba?

Úžasné vzťahové väzby, okrem okolností kriminálneho prípadu aj osobný život Harryho, komplikovaná zápletka, napínanie až do poslednej chvíle, kruto vyobrazené spôsoby vraždenia a obrovské zavádzanie z autorovej strany. V momente, keď som začala tušiť, kto by mohol byť potenciálnym vrahom, autor strhol volant a celý dej sa začal uberať úplne iným, nečakaným smerom. Nesbo si svoj rukopis z predchádzajúcich kníh zachoval a Pancierové srdce písal v rovnakom duchu. Je majstrom vo vytvorení a hodnovernom podaní ťaživej atmosféry, dokáže sa vcítiť do duší svojich postáv a preniesť ich myšlienky, pocity a vnútorné rozbroje aj na čitateľa.

V čase, keď sa Nórskom začnú šíriť správy o nezvyčajných vraždách, je Harry Hole ďaleko od centra diania. K jeho závislosti od alkoholu sa pridružili i drogy a špinavé ulice Hongkongu mu poskytujú perfektné útočisko. Až nemalé prehovárania od kolegov ho privedú späť do rodnej krajiny, kde je konfrontovaný s ďalším komplikovaným prípadom. Dve mŕtve ženy, drastický spôsob vraždy, páchateľa nikde...

„Čierny nočný strážnik, ktorý jej prišiel otvoriť, dlho hľadel na fotografiu a ešte dlhšie na stodolárovku, čo pred neho položila. Potom si ju vzal a kývol k jednej z kobiek. Harry Hole, povedala si v duchu, mám ťa. Ležal na chrbte a dýchal takmer nehlučne. Na čele mal hlbokú vrásku a vystrčená čeľusť bola v spánku ešte výraznejšia. Z ostatných kobiek sa ozýval kašeľ a chrápanie.“

Majú tieto vraždy niečo spoločné? Harry musí spočiatku bojovať s nadriadenými, aby sa prípadu vôbec mohol venovať. Počet obetí sa zvyšuje a Harry celej veci prichádza na kĺb – obete boli návštevníkmi istej horskej chaty. Ide páchateľovi o to, aby zabil všetkých, ktorí tam v tú noc prespali? Alebo je jeho zámer úplne iný?

„Osem vrážd. Je na vrchole. Má všetku moc. Vybudoval si svet, v ktorom ho všetci poslúchajú. Poťahuje šnúrky, hrá sa s vami ako s bábkami. A najmä s tebou, Harry. Ťažko povedať, prečo si vybral práve teba. Možno náhodou. No postupne vyhľadáva čoraz väčšie napätie. So svojimi bábkami sa chce zhovárať, priblížiť sa k nim, vychutnávať si svoj triumf tam, kde to má najradšej, v spoločnosti ľudí, ktorých porazil.“

Medzi čitateľmi koluje otázka, ktorá mnohým z nich nedá spávať – čítať jednotlivé časti kníh podľa dátumu vydania, alebo nie? Moja odpoveď znie: Jednoznačne čítať! V prípade, že si potykáte s Pancierovým srdcom skôr ako so Snehuliakom, pripravíte sa o veľký čitateľský zážitok. Harry Hole sa v Pancierovom srdci viackrát so Snehuliakom stretáva a takisto sú tu prezradené mnohé dôležité skutočnosti z predchádzajúcej knihy.

A s akým pocitom som ďalšiu Nesbovku zatvárala? Bolo mi cťou opäť sa vídať s Harrym a nechať sa vtiahnuť do sofistikovaného deja, no na môj vkus bolo v tomto príbehu priveľa drámy. Z Harryho sa stala nesmrteľná figúrka, ktorá dokázala prežiť úplne všetko – zasypanie lavínou, požiar, prešiel cez rozum ľuďom, ktorí s ním chceli nadobro skoncovať. Kniha tým trochu stratila autentickosť, no Nesbo to čitateľom oplatil inými spisovateľskými kvalitami a pripravil pre nich ďalší dych vyrážajúci kriminálny román.

Martina Melišková, čítaj.to