Stretol som Agathu Christie. Vyzerá sexi a žije vo Švédsku

08. 08. 2013
Nebolo to stretnutie osobné, hoci osobité a hlboké. Bolo reálne len natoľko, ako som si dokázal zreálniť knižné obrazy vo vlastnej mysli. Nemožno veriť v reinkarnáciu, pretože keď skutočná Agatha Christie umrela, mala Camilla Läckberg už dva roky.

Nebolo to stretnutie osobné, hoci osobité a hlboké. Bolo reálne len natoľko, ako som si dokázal zreálniť knižné obrazy vo vlastnej mysli. Nemožno veriť v reinkarnáciu, pretože keď skutočná Agatha Christie umrela, mala Camilla Läckberg už dva roky. Ale aj tak mi nikto nevyvráti, že kniha Vražda s vôňou mandlí, ktorá v roku 2013 vyšla v češtine, nepredstavuje rovnako fenomenálnu kategóriu detektívok, aké servírovala britská majsterka napätia. Vo formáte, štýle aj rozsahu upravenom na modernú dobu Camilla Läckberg plnohodnotne preberá štafetu.

Kniha Vražda s vôňou mandlí prekvapí už na prvý pohľad. Detektívka na 144 stranách? Je ako stvorená na prečítanie jedným dychom, ale v prípade tohto príbehu platí, že kvalita nemusí mať 200 strán balastu, ale rýchly, dynamický a napínavý ťah až do posledných stránok dramatického vyvrcholenia a lá Sherlock Holmes.

Martin Molin, policajt navštívi svoju priateľku na rodinnej oslave. Všetko by bolo v poriadku, keby miesto oslavovania nemusel riešiť rébus komplikovaných vzťahov a odhaľovania vraždy v rodine, ktorú na pár dní na opustenom mieste uväznila ľadová búrka. Kto vraždí, kto je nevinný? Všetko sa stmeľuje do príbehu, kde sa vyplavujú na svetlo sveta temné rodinné tajomstvá a vrahom môže byť každý v miestnosti. Ale možno je všetko inak... ako to aj v živote chodí.

Aj vám tento motív pripomína temné a skľučujúce chvíle, tak povestné pre detektívky, ktorým nechýbala logika, prekvapivé vyústenia a pritom nešlo o scény plné krvi a násilia, ale o brilantnú hru intelektu a drámy v jednej miestnosti? Atmosféru, ktorú v sebe niesli tradičné detektívky Camilla Läckberg oživila v plnej kráse. Ak keď je reč o kráse, Camilla dokazuje, že aj spisovateľky, vedia byť rovnako atraktívne,  ako ich príbehy, ktoré vynášajú z hlbín duše.

Vražda s vôňou mandlí si rozhodne zaslúži pozornosť. Je knihou, ktorá sa hodní do knižnice každého milovníka tradičného detektívneho žánru. Je to do slova a do písmena literárna jednohubka s hutnou zápletkou bez toho, aby sme mali pocit, že textu je priveľa. Je ho tak akurát. Na prijemné poobedie strávené s dobrou, napínavou knihou.

Marek Mittaš
august 2013, marekmittas.sk