Príťažlivý koktail, ktorý dobyl celý svet!

24. 01. 2011
Knižná trilógia Millennium od švédskeho autora Stiega Larssona je podľa renomovaného periodika Publishers weekly absolútnou knižnou jednotkou roka. Rok 2010 tak možno označiť celosvetovo za rok Stiega Larssona a týmto fenoménom sa stále zaoberá množstvo kritikov, publicistov, literárnych expertov, ktorí sa pýtajú: prečo sa stalo Millennium takým svetovým bestsellerom?

Joan Acocellaová je americká novinárka a spisovateľka, ktorá získala za svoje diela niekoľko ocenení. Pred pár dňami som narazil na jej vynikajúci článok, ktorý napísala pre prestížny New Yorker. Larssonovu trilógiu Millennium som čítal, je to skvelý príbeh, ktorý som hltal stránku za stránkou, no treba priznať jedno: nie je to nejaký jedinečný príbeh, nie je to prelomový krimi román, ani zápletka nie je šokujúco iná a dokonca ani literárny štýl neohuruje. Aj Acocellaová píše, že v knihe je niekedy príliš veľa popisov a detailov, ktoré sú pre hlavný dej vlastne irelevantné a neraz narazíte na logické prešľapy vo vykresľovaní hlavných postáv.

Napriek tomu je Larssonova trilógia neuveriteľne napínavé čítanie, ktoré zaujalo stámilióny ľudí po celom svete a jednotlivé diely sa držali na vrchole rebríčkov dlhých 202 týždňov, z toho 59 týždňov na prvom mieste. Trilógia si získala desaťtisíce fanúšikov aj na Slovensku a nepoznám nikoho, kto by po prečítaní povedal – je to o ničom. Tak kde je to tajomstvo? Prečo sa Millennium stalo takým svetovým bestsellerom? Podľa mojej skromnej mienky ako vášnivého čitateľa, Joan Acocellanovej a niektorých ďalších kritikov to možno zhrnúť do nasledujúcich bodov:

1)    Hoci nájdete v trilógii Millennium dosť opisov, aj nudných pasáži, faktov ako maku, Larsson je paradoxne vynikajúci rozprávač. Niektoré scény vykresľuje tak hodnoverne a pútavo, že sa vám vryjú do pamäti (Acocellaová spomína napríklad scénu, v ktorej Lisbeth pochovajú zaživa, podarí sa jej však vyhrabať a ide zneškodniť útočníkov). Larsson má úžasnú schopnosť udržať napätie v niekoľkých paralelných zápletkách, ktoré postupne brilantne prepojí do veľkého finále.

2)    Larsson mal filmové cítenie – výborne pracuje so strihom. Je neuveriteľné, ako šikovne dokáže zamotať, či skôr zauzliť príbeh a potom postupne, logicky ho rozmotáva. Čo je pri fikciách dôležité - všetko je uveriteľné, premyslené, žiadne skoky, primitívne náhody, keď si autor nevie rady s ďalším vývojom. Príbeh postupne naberá na obrátkach, prekvapuje, vie zaskočiť. A všetko do seba  razom zapadá ako puzzle. Až do veľkého finále v trojke Vzdušný zámok, ktorý vybuchol.

3)    Napriek niekoľkým lapsusom vo vykreslení postáv je Larsson majster charakteristiky. Mikael aj Lisbeth sú už od prvého dielu Muži, ktorí nenávidia ženy postavy plastické, živé, ako váš sused či predavačka v obchode. Nemáte problém sa s nimi stotožniť, prežívať ich problémy aj úspechy.

4)    Celou trilógiou sa ako niť vinie pomsta. A to je, priznajme si, jeden z najvďačnejších námetov. Lisbeth je mladá hackerka, žena-bojovníčka, ktorá kašle na spoločenské pravidlá a zákony. Nestojí však mimo morálku a na vlastnú päsť bojuje proti zlu. Od doby Lary Croft a Nikity je to mimoriadne populárny námet, respektíve hrdinka, píše Acocellaová.

5)    Čo zaujalo na Larssonovej trilógii aj mňa, je jej aktuálnosť. Odohráva sa na prelome tisícročí, Lisbeth je hackerka, ktorá používa Apple PowerBook, v byte má nainštalované bezpečnostné kamery prepojené s jej mobilom... už toto málo vzbudzuje pocity, že príbeh sa odohráva tu a teraz. Je nám blízky pre moderné technológie, ktoré nás obklopujú čoraz viac.

6)    Rovnako zaujímavé je vykreslenie Švédska. Táto severská krajina má imidž nekonfliktného sociálneho štátu, kde všetko klape a všetci sa majú radi...a zrazu čítate o tom najbrutálnejšom násilí, ktoré sa tam odohráva. Čítate o korupcii vo Švédsku, finančných podvodoch, pornografii. Dozvedáte sa o skutočnom Švédsku, o jeho problémoch, náture ľudí.

7)    Sexuálny podtext, to je ďalšia z vecí, ktoré priťahujú čitateľov. A vždy sa takéto knihy dobre predávajú...ak sú samozrejme dobre napísané. A to Larssonova trilógia určite je. Celým druhým dielom Dievča, ktoré sa hralo s ohňom sa nesie téma obchodu so ženami, sexom. Larsson dáva sexuálnej stránke, brutálnemu znásilneniu Lisbeth, výsadné miesto medzi desiatkami odporných zločinov, ktorými je trilógia nasýtená.

8)    No a rovnako príťažlivý je aj moment, keď sa celý švédsky bulvár vrhá na Lisbeth, prenasleduje ju, fabuluje, prekrucuje fakty, falšuje údaje a kope do nej, lebo je to in. Larsson má dostatok vedomostí z vlastnej kariéry novinára, takže všetky detaily pôsobia autenticky a dôveryhodne. No a povedzme si na rovinu – koho nezaujímajú bulvárne pikošky, prípadne novinky a zaujímavosti zo sveta médií?

To je len v skratke niekoľko bodov, prečo sa trilógia Millennium od Stiega Larssona stala svetovým bestsellerom, nakrútili sa už dva filmy (vo švédskej produkcii), chystá sa hollywoodska verzia a objavili sa špekulácie o pokračovaní trilógie („Dokončím Larssonovu trilógiu Millennium!“). Neviem, či by to bolo ono, ale keby Larsson žil a napísal štvrtý diel, rozhodne by som bol medzi prvými, kto si ho pôjde kúpiť...a počkal by som si na neho hoci aj od polnoci a la fanúšikovia Harryho Pottera:-).

Tak čo vy na to? Prečo sa podľa vás stalo Millennium takým svetový bestsellerom?

Milan Buno
január 2011, blog.sme.sk