Kjell Eriksson: Princezna z Burundi

22. 02. 2013
V univerzitnom meste Uppsala sa stala vražda. Niekto zabil Malého Johna. Čo zabil, brutálne umučil. „Našťastie“ išlo o niekoho, kto okrem rodiny vlastne nikomu chýbať nebude. V mladosti problematický chlapík, ktorý mal na konte zopár krádeží a jeho starší brat Lennart bol zapletený do ešte horších kšeftov. Skrátka, rodinka, ako sa patrí. Zdalo by sa, že v takomto prípade polícia vraha a jeho motív vypátra ľahko. Namiesto toho na čele s hlavným vyšetrovateľom Olom Haverom zistí, že Malý John žil v posledných rokoch usporiadaný život spolu so svojou manželkou Berit a synom Justusom. Doma mal obrovské akvárium a svoju záľubu chcel rozšíriť o otvorenie obchodu s akvaristickými potrebami. Pri vypočúvaní sa zrazu nenájde nikto, kto by mal niečo proti nemu.

Pátranie sa uberá v niekoľkých líniách – prvou je oficiálne vyšetrovanie. Znovu sa nám pred očami tvorí obraz typického švédskeho policajného zboru, zloženého z rôznych osobností, ktoré však dokážu pracovať v tíme a makať za spoločnú vec. Dynamiku knihy teda neutvárajú vzťahy medzi policajtami. Tí sú v podstate nevýraznými postavami a podobné typy nájdeme aj u iných autorov. Dokonca sú možno príliš obyčajní, podobne ako všetci obyvatelia mesta a zároveň hlavné postavy.

Jinde to možná nefungovalo, ale v univerzitním měste Uppsala byli policajti stejní jako všichni ostatní lidé.

Od začiatku som očakávala príchod nejakej zaujímavejšej postavy na scénu, no namiesto toho sa ako krátke filmové scény striedalo rozprávanie príbehu viacerými zainteresovanými:

• - Johnovej manželky Berit, ktorá sa za ten svet nevie spamätať z manželovej smrti. Veď sa predsa milovali a nemali pred sebou žiadne tajomstvá.
  • - Ola Havera, ktorý vedie vyšetrovanie. Z jeho konania a vedenia celého tímu cítiť poctivú policajnú prácu. Ale aj niečo, čo už v moderných detektívkach chýba – sústredenie sa na všetku mravenčiu námahu, ktorá sprevádza vyšetrovanie – zbieranie dôkazov, vypočúvanie svedkov, analýza motívov,
  • - Johnovho brata Lennarta – odkundes, zvyknutý žiť v svinčíku a zároveň konštantne naaliaty v alkohole, prežíva bolestne stratu svojho brata a rozhodne sa vraha vypátrať (a pomstiť?) sám,
  • - Ann Lindellovej – policajtky nudiacej sa na materskej dovolenke, ktorá sa obšmieta okolo prípadu a nakoniec ho pomôže vyriešiť,
  • - Vincenta Hahna – očividne psychicky chorého človeka, ktorého surové skutky vidíme v priamom prenose. Je snáď on hľadaným vrahom?

princezna-z-burundi2Autorom knihy je Kjell Eriksson, 60-ročný švédsky spisovateľ, ktorý má na konte už vyše desiatku detektívok (nazývajú ho aj švédsky Ed McBain). Väčšinu z nich spája postava Ann Lindellovej a táto dáma hrá dôležitú rolu aj v tejto knihe. Princezná z Burundi je v poradí prvou zo série príbehov s Ann, hoci v Česku vyšli už dve neskoršie napísané knihy z tejto série. Ann Lindellová je dobrá policajtka, ale nenápadná žena.

Vážně nejsem moc chytrá policistka, říkala si tiše. Ne jako ti policisté v televizi, kteří poslouchají operu, znají řeckou mytologii a vědí, které víno je vhodné k rybám nebo ke kuřeti. Jsem jen obyčejná holka, která se náhodou stala policistkou, zatímco z jiných jsou kuchařky, zahradnice nebo řidičky autobusu. Jednoduše toužím po spravedlnosti, nic víc v tom není, a kvůli tomu zapomínám sama žít.

Možno práve spomínaná obyčajnosť príbehu i jeho postáv môže byť dôvodom, prečo sa zo začiatku pri knihe budete nudiť. Takisto používanie krátkych „filmových“ scén spôsobí, že sa nebudete vedieť zorientovať a ponorenie sa do deja bude trvať dlhšie. Napriek tomu som po dočítaní cítila „literárnu spokojnosť“ nad tým, že som čas nepremrhala na zlé dielo. Dokonca plánujem prečítať aj ďalšie Erikssonove knihy, takže sa môžete tešiť na ďalšie recenzie.

Knihu Princezna z Burundi odporúčam každému, kto má rád poctivú (klasickú) detektívku.

Kjell Eriksson: Princezna  z Burundi (9,34 €)

Monika Zbínová