Žena v klietke - Jussi Adler-Olsen (audiokniha)

test

O knihe:
Komisár Carl Morck je po traumatickej udalosti, ktorú utrpel počas služby, preložený na novo vzniknuté oddelenie Q, kde sa má zaoberať nevyriešenými prípadmi z minulosti. Prípad mladej političky Merete Lynggaardovej, ktorá pred piatimi rokmi zmizla bez stopy, v ňom prebudí detektívne inštinkty, ktoré považoval za dávno vyhasnuté. V pátraní mu účinne pomáha svojský arabský prisťahovalec Asad, ktorého prítomnosť v diele je zdrojom multikultúrneho napätia a mnohých humorných situácií. Čím hlbšie Carl preniká do prípadu, tým väčšie nachádza nezrovnalosti. Je naozaj možné, že by tá žena bola stále nažive? Že ju niekto väzní a týra na neznámom mieste?

Hodnotenie príbehu:
Zdá sa, že pojem „severské krimi“ sa už dostatočne udomácnil aj na našom trhu a zdal sa akýmsi fenoménom knižnej súčasnosti. Dostávame sa však do situácie (aspoň z môjho pohľadu), keď ponuka prevyšuje dopyt a začínam sa báť toho, aby kvalita nezačala krívať za kvantitou. A zvlášť v prípade, keď sme si zvykli na to, že každý severský autor prinesie skvostne napísaný napínavý kriminálny príbeh, môže sa stať, že sa čoskoro vyčerpajú témy a buď si zvykneme na bežný priemer, ale prídeme o jeden fenomén.

Žena v klietke popri Nesbovi, Keplerovi, či Larssonovi v mnohom trpí na jedinečnosť spomínaných severských autorov. Napriek tomu Jussi Adler-Olsen dokázal preniesť svoj román do veľmi zaujímavého, lákavého a fiktívne ešte neprebádaného prostredia politiky a podarilo sa mu prihrať aj celkom zaujímavého spoluhráča pre hlavného vyšetrovateľa, ktorým je arabský prisťahovalec, ktorý svojim správaním a kultúrou posúva klasické európske tradície (i tie príbehové) trochu inam. Otázkou je, čo dokáže Jusii Adler-Olsen so svojou netradičnou dvojicou v budúcnosti. Prvý Carlov prípad mu vyniesol uznanie na poli severského krimi i film, ktorý vznikol na základe jeho knihy. Či je to dosť, alebo nie, ukáže až čas.

Hodnotenie nahrávky:
S Igorom Barešom som sa ako „predčítačom“ na audioknihe stretol po prvý raz a priznám sa, že aj ako herca ho asi najviac vnímam z televízneho seriálu Poisťovňa šťastia, Magnusekových Bastardov, druhej Sanitky a filmovo mi najviac utkvel v Hollandovej Horiacom kry. A hoci je na obale audioknihy až nehanebne vychválený, uznávam, že slová chvály na jeho adresu vôbec neboli márne. Bareš sa snaží zo všetkých síl dať poslucháčovi maximum, podporuje jeho predstavivosť a snaží sa hlasovo pohrať aj s charaktermi postáv. Opäť z môjho pohľadu, Bareš svojim prejavom povýšil hodnotu samotného príbehu a aj preto dávam v celkovom hodnotení až osem bodov.

Hodnotenie disku:
Žena v klietke je ďalšou audioknihou z produkcie One Hot Book, spoločnosti, ktorá je v tejto oblasti na českom (a aj slovenskom) trhu zrejme najaktívnejšou. Jej nahrávky sa okrem precízneho výberu diel a výberom hercov na ich čítanie, vyznačujú aj technickou kvalitou nahrávky a ich balením. Aj v tomto prípade je všetko na vysokej úrovni. Technickej stránke nie je čo vytknúť a čo sa týka obalu, tak disk opäť vychádza v kvalitnom digipacku, ktorého jednotlivé strany vydavateľ maximálne využil na informácie o diele, autorovi a hercovi, ktorý knihu načítal. Istá časť je pochopiteľne venovaná reklame ďalších titulov spoločnosti. Táto možnosť je veľmi nonšalantne a bez zbytočného nátlaku využitá aj na disku, na ktorom je zhruba deväť a pol hodinová nahrávka rozdelená na 51 kapitol, z toho posledných desať sú vlastne ukážky z iných audiokníh spoločnosti.

Vydavateľstvo: One Hot Book, 2013
Predaj CD: Radioservis, a.s., a.s.
Predaj mp3: Audiolibrix.sk