Štvrtý prípad Carla Mørcka z oddelenia Q.

13. 02. 2014
Kniha: Složka 64
Temno a mráz prichádzajú opäť zo Severu. Škandinávsky štvorlístok (Švédsko, Nórsko, Fínsko a Dánsko) má v poslednom čase jedinečný vývozný artikel - detektívky. Pesimisti síce upozorňujú, že sa možno po čase preklady severských detektívok do češtiny a slovenčiny zastavia, lebo nebude z čoho prekladať, ale milovníkov severskej krimi upokojím jedným príkladom zo Srbska. V rámci hesla malá kopa pýta viac v slovenských dedinách Kovačica a Padina po úspechoch predvoja tamojších insitných maliarov zrazu v sebe objavil každý druhý obyvateľ týchto obcí v úrodnej srbskej Vojvodine maliarsky talent. A teraz je tam maliarov naivistov viac ako húb pred vojnou. A keby nedajbože prúd severských detektívok naozaj nejakým nedopatrením vyschol, je na rade Južná Amerika. Bolo by na čase aby zabudla na magický realizmus, lebo ten sa už vo svete tak nenosí a domorodí mestici, kreoli, Indiáni, černosi a belosi sa vrhli na vraždy.

Po klasickom úvode, ktorý má za úlohu presvedčiť cteného čitateľa, že pri recenziách severskej detektívky sa dá písať o všetkom možnom, by som rád predstavil štvrtú knihu o komisárovi Carla Mørcka z Oddelenia Q. Volá sa Složka 64, zatiaľ vyšla iba v češtine. Dánsky policajt akoby z oka vypadol jeho knižným severským kolegom kriminalistom. Jeho duševný tata Jussi Adler-Olsen (64) vyštudoval politológiu a filmovú vedu. Pracoval ako novinár, redaktor a vydavateľ.

Carl Mørck je krvná skupina komisára Wallandera a spol. Zažil si traumu a stal sa pre vedenie nepohodlný, a pre čitateľa tým pádom sympatický. Už v prvom diele doterajšej krimi pentológie prekladajú (ako inak pesimistického frfloša) kriminalistu do novo otvoreného Oddelenia Q. Dostane najhoršiu prácu z najhorších - riešiť mnoho rokov staré prípady. Detektív Carl, zničený životom a skúšaný osudom, výzvu prijme. Hundroš, s ktorým je ťažko vychádzať,  je vždy posadnutý vyriešením zaprášených prípadov, ktoré by iní policajti založili do najspodnejších políc ich archívov. Dostáva najprv arabského asistenta Asada, ktorý mu úplne prepadne. Prijíma podradnú pozíciu "buddy" pomocníka a toleruje Carlovi všetky jeho výlevy. Čo je hlavné, pomáha mu dostať sa z depresií. Neskôr ich duo na trio dopĺňa ženský element mladá Rose.

Knihy Jussiho Adlera-Olsena vychádzajú v 36 jazykoch. Len v Dánsku sa ich predalo viac ako dva milióny, v Nemecku predaj prekročil hranicu tri a pol milióna kníh a v Česku 40 tisíc. Jednoznačným favoritom jeho kníh sú témy psychických porúch (jeho otec bol psychiater) a medzinárodných konšpirácií. Kriminálnu sériu o kodanskom policajnom Oddelení Q tvorili v českom preklade zatiaľ tri knihy Žena v kleci, Zabíjáci a Vzkaz v lahvi.  K nim teraz pribudla štvrtá, spomínaná Složka 64. V tomto roku je pripravuje vydavateľstvo Host piatu knihu zo série, ktorá v Dánsku vyšla pod názvom Marco effekten. Odborníci sa zhodujú, že Adler – Olsen sa každou knihou zlepšuje. Za svoju štvrtú s Carlom Mørckom, v českom preklade pod názvom Složka 64, získal v rodnom Dánsku prestížnu cenu dánskych predajcov kníh Zlatý vavrín 2011.

V knihe Složka 64 sa oddelenie Q musí vrátiť pred štyridsať rokov. Vtedy zneužívanie, nátlak a týranie patrili do každodenného života žien, ktoré deportovali na dánsky ostrov Sprogø. Niektorým z nich život na ostrove ponúkol neobmedzenú moc, väčšine len a len utrpenie. Podobný osud stretol Nete Hermansenovú, ktorá však z ostrova utiekla. Teda aspoň si to myslela. Jej prípad sa stane jedným z najťažších vo vyšetrovaní Oddelenia Q. Komisár Mørck hľadá odpovede na základné otázky, bez ktorých sa nemôže pohnúť ďalej: Prečo sa na ostrov dostala? Kam zmizli ľudia z jej okolia? A kto za tým všetkým stojí? The crime house o tomto vyše 530 stránkovom výbornom kriminálnom thrillery napísal krátko a výstižne: „Je to o násilí a moci. Adler-Olsen nám ukazuje všetky ľudské slabosti brutálnym spôsobom.“

Škandinávci ponúkajú dokonalé kriminálky. Gradujú majstrovsky dej, ich komisári a vyšetrovatelia majú také povahové črty, že sa čitateľom ľahko prijímajú za svojich a vedia parádne vymyslieť komplikovanú zápletku. Jussi Adler-Olsen nie je výnimkou. Po prečítaní jeho knihy Složka 64 si ho priradíte medzi také detektívne esá ako je Nesbø, Larsson, Kepler, Läckbergová či Mankell.

Milan Nemec pre Gorila.sk