Kvalitná detektívka sa nepíše, ale komponuje.

10. 07. 2013
...a Jo Nesbo, uznávaný nórsky spisovateľ, hudobník i ekonóm, je majstrom literárnej kompozície.

Svojej dobrej povesti nezostal nič dlžný ani románom Pancierové srdce. Hlavným hrdinom príbehu je opäť svojrázny vyšetrovateľ Harry Hole, ktorý svojím nekonvenčným, ba až sebadeštrukčným správaním dokáže preniknúť čitateľovi hlboko pod kožu. Navyše odhodlane bojuje nielen so zločincami či sériovými vrahmi nórskeho podsvetia, ale aj s vlastnými démonmi a prízrakmi. Tie predstavuje bohatá a neustále sa rozrastajúca sieť zlyhaní z jeho osobného života. Postava hlavného hrdinu tak nie je iba prostriedkom bravúrne rozuzľujúcim dokonale vybudovaný detektívny príbeh, ale aj prvkom samostatnej dejovej línie, ktorú čitateľ sleduje v kontexte ostatných dielov ,,holeoviek".

V úvode Pancierového srdca sa Harry Hole vracia do Osla. Prichádza z Hongkongu, kde sa rôznymi, najmä nelegálnymi spôsobmi pokúšal zabudnúť na všetky svoje životné traumy. Dôvodom jeho návratu však nie sú dve nevyjasnené, neobvyklé úmrtia žien, s ktorými si vyšetrovatelia z oddelenia vrážd v Osle ani z nórskej kriminálnej polície Kripos nevedia dať rady, ale blížiaca sa smrť otca. Harry sa napokon, aj napriek pôvodne odmietavému postoju k prípadu, vyšetrovania ujme a čoskoro nájde prvé spojivká vedúce k vrahovi. Čitateľ sa opäť dočká napínavých scén, nečakaných odhalení a prekvapujúcich zvratov. Jo Nesbř sa s priaznivcami svojich kníh rád hrá. Necháva ich hľadať a pátrať na vlastnú päsť, ponúka im množstvo materiálu, z ktorého môžu svojvoľne dedukovať, no v cieľovej rovinke tak či tak prichádza so šokujúcim odhalením, ktorým všetky čitateľské závery nevyvrátiteľne poprie. A práve niekde v tejto hre je ukryté aj tajomstvo nezvyčajného úspechu tohto nórskeho spisovateľa. Pancierové srdce však nie je len tradičným kriminálnym príbehom o pátraní po zločincovi.

Autor v diele nastoľuje aj filozofickú otázku významu samotného slova vražda. Prostredníctvom úvah svojich postáv rozkrýva rôzne polohy vnímania významu tohto slova, pričom neobchádza ani večne aktuálnu problematiku eutanázie. Čitateľ sa zo zápiskov vraha dozvedá: ,,Vraždiť znamená len urýchľovať to, čomu nikto neujde. Smrť nerobí výnimky, a to je dobre. Život je totiž bolesť a utrpenie. Z tohto pohľadu je vražda prejav milosrdenstva." Hoci tieto slová patria najnegatívnejšej postave diela, predstavujú aj kľúčový bod Harryho opakovaných úvah. Vyšetrovateľ je v diele niekoľkokrát vystavený priam až existencialistickým situáciám rozhodovania sa medzi životom a smrťou, pričom je zakaždým nútený zodpovedne sa prikloniť iba na jednu stranu.

Román tak okrem napätia a autentického prežívania vzrušujúceho príbehu ponúka čitateľovi aj bohatý zdroj inšpirácie v rovine filozofických úvah. Na záver už iba jedno odporúčanie: ak ste sa rozhodli pre čítanie Pancierového srdca, prečítajte si ešte predtým Snehuliaka. Tentoraz ide totiž o trochu viac, ako iba o voľné pokračovanie.

Jo Nesbo - Pancierové srdce
Preklad: Jozef Zelizňák, Ikar 2013

ĽUBICA PSOTOVÁ