Harry Hole ako Jack Reacher?

05. 08. 2013
Kniha: Prízraky
Harry Hole v mnohom pripomína Jacka Reachera. V určitých momentoch cíti vzhľadom k svojej minulosti silnú potrebu presadzovať zákon, akonáhle sa však zapletú do rovnice jeho vlastné emócie, neváha proti protivníkom použiť ani ich najšpinavšie praktiky. Práve táto tenká šedá hranica, po ktorej sa neustále pohybuje, z neho robí tak príťažlivú postavu, ktorá, nepoznať jej pozadie, by sa dala považovať miestami i za antagonistu. Nezáleží na tom, či ste na vlak s názvom Harry Hole naskočili len na tejto stanici, postačí niekoľko stránok a nalepíte sa mu na päty ako jeho najortodoxnejší fanúšikovia.

Prízraky, v poradí už deviaty román v sérii, začína návratom Harryho do Osla, ktorý už viac nie je jeho domovom. Posledné tri roky strávil v dobrovoľnom exile v Hong Kongu, no rodinné záležitosti ho prinútia nasadnúť do lietadla a preletieť oceán. Oleg, syn jeho bývalej Rakel, sa zaplietol do sveta drog a narkotikové eskapády vyústili do vraždy jeho spolubývajúceho Gusta, ku ktorej má polícia proti Olegovi nepriestrelné dôkazy. Harry sa preto ocitá uprostred drogovej scény, ktorá má nového koňa s názvom Violin - látku, ktorá z Osla vytlačila heroín. Jej užívaním je síce nemožné sa predávkovať, no návykovosťou je ďaleko pred inými narkotikami. Nový drogový kráľ má navyše na policajnom oddelení evidentne spojku, ktorá pomáha posilniť jeho pozíciu a zahládzať stopy k veľkým rybám stojacim za Violin.

Nesbo i tentoraz bravúrne pracuje s postavami a ku krimi thrilleru pridáva zmes rodiny, vzťahov, morálky a etiky. Je fajn vidieť, že sa Harrymu podarilo vystrábiť z alkoholizmu, hoci do Osla prichádza ako človek, ktorého stále kvária vnútorní démoni. Ako malá satisfakcia pre jeho útrapy je plamienok vo vzťahu s Rakel, ktorý sa začína opäť rozdúchavať. Príbeh je prezentovaný už klasicky z Harryho pohľadu, no pozadie drogovej scény a Olegovho prípadu dotvára agonické rozprávanie umierajúceho Gusta, vďaka čomu Nesbo tvaruje mozaiku z oboch strán dejovej osi. Ani teraz nechýbajú komplexné zvraty, ktoré čitateľa zvádzajú k záverom, aby sa následne ukázalo, že pravda leží úplne inde. Šokujúci záver navyše nechá čitateľa visieť bez istenia zo skaly.

Čakanie na ďalší Harryho osud by ale nemalo byť pridlhé. Nesbo v júni v Nórsku vydal desiatu knihu zo série s názvom Politi (Polícia), ktorá sa okamžite vyšplhala na prvú priečku rebríčka nórskych bestsellerov.

Gorila.sk