Triler o ambíciách, ktoré môžu byť niekedy aj smrteľné

31. 01. 2014
Jo Nesbo opäť nesklamal. Po megaúspešnom Snehuliakovi, Leopardovi a ďalších desiatkach miliónov predaných kníh celosvetovo prichádza s prešpikovaným thrillerom o ambíciách, ktoré môžu byť niekedy aj smrteľné.

„Volám sa Roger Brown, som najlepší z najlepších lovcov talentov a hláv v Osle. Viem to, a vie to aj konkurencia a klienti. Žiadne masívne a anonymné kancelárie ako Manpower alebo Adecco, som zo spoločnosti ALFA. A bohužiaľ, teraz tu visím v putách v policajnom aute, v rokline so štyrmi mŕtvolami, po tom ako do nás narazila v plnej rýchlosti nákladná cisterna.“ Takto nejako začína Jo Nesbo vnárať čitateľa do deja tohto spletitého krimi románu.

Nórsky svetovo úspešný spisovateľ a skladateľ, autor mnohých bestsellerov sa tento raz podujal napísať niečo iné ako klasické hororovo detektívne romány s hlavným hrdinom inšpektorom Harrym Holom. Skúsil sa ponoriť hlboko do duše úspešných ľudí vo svojom fachu. Viete, že väčšina bohatých ľudí vedie dvojité životy? Aspoň taký som mal pocit z čítania Headhunters. Koľko stačí na zapredanie priateľa a kde sa z malého klamstva začne veľké, krádež a vražda? A viac vrážd?

„Zbledol ako biela plachta, keď som naňho použil tlačidlo „žena“, povedal som. Spomenul som mu, ako bude sklamaná, keď jej povie, že ten job nebude jeho.“ (prekl.z angl.)

Bývať na kopci nad Oslom v sklenenej vile, piť orginál šampanské s krásnou blondínou, ženou Dianou a jazdiť na drahých autách, niečo stojí. A ich obrazová Galéria „E“ to všetko neutiahne. Ani keby predali veľa drahých kúskov. Roger Brown vedie život veľkého personalistu, človeka, ktorý hľadá nových riaditeľov pre svojich klientov, no v noci je z neho obyčajný zlodejíček obrazov.

„Pokračoval som v práci. Otvoril som portfólio, položil litografiu dovnútra a vybral A2 kópiu Miss Maducci, ktorú som si vytlačil doma. Ani nie za 4 minúty to bolo zarámované na mieste a visiace na stene. Bude trvať týždne než obete našej lúpeže spoznajú, že majú tú najhlúpejšiu jasnú kópiu.“ (prekl.z angl.)

Človek by si pomyslel, že číta celkom jednoduchý príbeh, vzhľadom na Nesbovu tvorbu. Na jednom večierku v galérii sa klient preriekne, že po babke zdedil 50 rokov hľadaného Rubensa. Obraz hodnoty stovky miliónov. Ľahká zápletka pokračuje a o pár dní už Roger úspešne v noci berie svoju korisť. Vždy to robil lišiacky, dal miesto originálu perfektnú kópiu. Veď títo zbohatlíci aj tak nevedia rozlíšiť originál od kópie, a aj keby to niekto zistil, bude to tak o mesiac a všetky DNA stopy budú zmazané. Víťazstvo, pomyslel si Roger a ako vychádzal z bytu, chcel ešte zavolať krásnej Diane, ako veľmi ju miluje, a že je konečne pripravený na jej túžobné dieťa. Menší problém nastane, keď mobil začne zvoniť pod posteľou. Pod posteľou v cudzom byte, v byte klienta Clasa Greva.

Od tejto udalosti sa Rogerovi zosypal celý svet. On bol doteraz zvyknutý mať všetko pod kontrolou, on bol najväčší kráľ na kopci. Ako je to možné, pýta sa sám seba a čitateľa necháva v napätí.

„Chceli ste sa dostať ku mne? Áno, k tebe. Plánovali sme to celé 4 mesiace odkedy sme vedeli, že firma Pathfinder hľadá nového generálneho riaditeľa. My? Hádaj kto? Firma Hote? Áno - a naši noví americkí majitelia.“

Páči sa mi, keď sú v detektívkach zvraty. Jo Nesbo je v tomto majster. Neverte ničomu, keď čítate akúkoľvek knihu od Nesba. Je spisovateľom, ktorý dokáže prekabátiť a vodiť čitateľa za nos. Dokonca až tak, že keď ste si už vydýchli a poznáte presne, ako to všetko nakoniec skončilo, je jasné rozuzlenie vrahov aj obete, tak presne vtedy si sadnú Roger a jeho dievča (ktoré to je sa dozviete až nakoniec) pred TV, a pustia si večerné správy a spomínajú, ako to všetko vlastne naozaj bolo. Jednoducho to musíte dočítať až do konca, pretože keď skončíte 5 strán pred, tak sa nikdy nedozviete, ako to naozaj bolo.

Túto knihu som čítal v anglickom preklade. Neviem, či to bolo tým alebo použitím ľahšieho originálneho jazyka, no čítala sa veľmi jednoducho. Možno až príliš. Nečakajte veľký literárny zážitok, skôr poriadny dej a napätie, ale však o to v krimi románoch ide, no nie?

Alexander Horváth, citaj.to