Musíte rýchlo obracať stránku za stránkou

28. 05. 2014
Jedna z najočakávanejších kníh tohto roka, tá, ktorá mala poriadne marketingové promo a tá, o ktorej sa dá povedať, že vďaka svojim severským autorom je zárukou kvality. Havranie dievča je pripravené vás zamotať.
Pod pseudonymom Erik Axl Sund sa skrýva švédska autorská dvojica Jarker Eriksson a Håkan Axlander Sundquist a ako už veľmi dobre vieme, Švédom to v písaní napínavých kriminálnych príbehov a thrillerov naozaj ide. Prvá časť trilógie s názvom Havranie dievča po štyroch rokoch od svojho knižného debutu v severských krajinách prišlo aj na Slovensko a my sa tešíme. Nielen preto, že dobrého čítania nie je nikdy dosť, ale dve ďalšie sľúbené pokračovania naznačujú naozaj prepracovanú zápletku.

V kríkoch blízko metra nájdu zohavené a mumifikované telo malého chlapca a komisárka Jeanette Kihlbergová má za úlohu prípad prešetriť. Postupne sa však objavujú ďalšie a ďalšie podobné zločiny, kedy bol unesený a zavraždený chlapec, ktorý ako prisťahovalec nikomu nechýbal. Zhodou okolností sa vyšetrovateľka spojí s psychoterapeutkou Sofiou Zetterlundovou a vy už nebudete vedieť, ktorá bije. Choré mozgy, pedofília a detskí vojaci kdesi v Sierra Leone. Aj takéto „lahôdky“ ponúka román Havranie dievča.

„Krídla muchy sú beznádejne uväznené v žuvačke. Nemá význam, aby si nimi mávala, pomyslelo si Havranie dievča. Už nikdy nebudeš lietať. Zajtra bude svietiť slnko ako zvyčajne, ale nie na teba.“

Úprimne, pri tejto knihe som mala naozaj veľké očakávania. A výsledok? Koniec ma nahneval. Nie preto, že už istú dobu som tušila (upozorňujem, len tušila!), ako to naozaj všetko je a kto zo všetkých podozrivých je vinný, ale preto, ako sa to skončilo, respektíve neskončilo. Dej sa zaplietol tak, že môžem len hádať, čo všetko si autori pripravili v ďalších dvoch knihách. Zimomriavky? To nie. Ale zdravá dávka znechutenia pri niektorých pasážach, nechápavé krútenie hlavou a nutnosť obracať stránku za stránkou, to boli sprievodné javy, ktoré sú vítaným doplnkom pri čítaní napínavých románov.

Štýl písania by som popísala ako tajomno-realistický. Dvojica Erik Axl Sund nechutnosti síce nezakrýva, ale ponecháva na čitateľov, aby si naznačené a zaobalené opisy vo svojej fantázii dokončili sami. Nebáli sa načrieť aj do kontroverznej témy detskej pornografie a zneužívania vlastných detí. Pripravte sa však na ťažké psychické stavy postáv, od ktorých by ste to možno nečakali (ale aj od tých, od ktorých to prekvapujúce vôbec nebude). Kapitoly sú síce krátke, ale majú potrebný ráz a napätie. Minulosť sa prelína s prítomnosťou, ale spôsobom, ktorý vôbec neprekáža a nemätie.

„Domov ide cez Götgatan až ku križovatke so Skånegatanom, kde odbočí doľava a ide rovno až do bytu. Tam nájde tú svetlú ženu v tmavej a mäkkej izbe. Leží vysilená na podlahe a na jej očiach vidí, že je hrozne ďaleko. Skloní sa nad ňu, bozkáva jej nohy a potom sa vyzlečie. Skôr než si k nej ľahne, opatrne a starostlivo zloží oblek, tak, ako mu to veľa ráz ukázala. Zatvorí oči a čaká, kým mu anjel dá inštrukcie.“

Ak teda chytíte Havranie dievča do rúk, vedzte, že hneď na začiatku vás vsaje do svojich stránok a vy budete spolu s hlavnými protagonistami prežívať nielen riešenie prípadov, ale aj ich osobný život. Nie, vôbec to neprekáža, že autori im venovali značný priestor. Aj nimi si pripravili skvelú základňu na ďalšie pokračovania, ktoré budeme všetci spolu nedočkavo očakávať na pultoch kníhkupectiev. Títo severania to jednoducho vedia. Možno im pridávajú niečo do vody, to však môžeme len hádať. Alebo to prosto majú v krvi.

Recenzovala Martina Hatňanková, citaj.to