Keď vražda nie je to najhoršie

04. 08. 2016
Kniha: Krotiteľ
Camillu Läckbergovú mnohí považujú za kráľovnú severskej detektívky.

Majstrovsky vystavané príbehy so sympatickou dvojicou – Erikou Falckovou a Patrikom Hedströmom – si našli nespočetné množstvo priaznivcov po celom svete, ktorí oceňujú napínavosť a osobitosť každého z autorkiných príbehov. Krotiteľ je deviaty príbeh Patrika Hedströma a Eriky Falckovej.

V knihe je to najlepšie, čo môže žáner detektívky ponúknuť. Klasická detektívka – hádanka sa tu skĺbi s trilerom a hororom. Erika Falcková a Patrik Hedström doslova excelujú a ich vzájomné podpichovanie a súťaženie vás zaručene pobaví.

Läckbergová svoje príbehy zasadila na miesto, ktoré je opradené mnohými mýtmi a strašidelnými povesťami. Musím však povedať, že keď som čítala prvé strany a videla, čo za hrôzu sa začína príbehom utýranej Victorie, knihu som niekoľkokrát odložila. Nechcela som si predstavovať, ako niekto zviaže dieťa, mučí ho a vypichne mu oči.

Počasie je tu vskutku severské a niektoré opisované miesta pôsobia až hororovo. K tomu prirátajte premyslené a inteligentné zápletky, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani Agatha Christie, a neuveriteľné pochopenie pre ľudskú povahu. Läckbergová pohŕda falošnou morálkou a úprimne píše o tom, akí ľudia sú. Rúca tabu a nebojí sa písať o veciach, ktoré sú horšie ako vraždy.

Na zasneženej ceste pri lese zrazí auto polonahú, dezorientovanú dievčinu. Obeťou nešťastnej nehody je pätnásťročná Victoria, ktorá pred štyrmi mesiacmi bez stopy zmizla z miestnej jazdeckej školy. Pri ohliadke vychádza najavo, že bola počas svojho uväznenia vystavená neľudskému zaobchádzaniu. Patrik Hedström s kolegami z celého kraja horúčkovito pátra po páchateľovi, pretože podobný osud hrozí ďalším nezvestným dievčatám. Victoria totiž nebola unesená ako jediná, len ju sa však podarilo nájsť.
Erika Falcková navštevuje vo väzení Lailu Kowalskú, ktorá bola pred tridsiatimi rokmi odsúdená za vraždu násilníckeho manžela. Chce o nej napísať knihu, Laila však odmieta o udalosti hovoriť a Erika získava pocit, že sa celá rodinná tragédia odohrala trochu inak. Aké hrozné tajomstvo Laila tak starostlivo stráži? A je možné, že tento tridsať rokov starý prípad súvisí s Victoriinou smrťou?

Autorkin štýl je civilný a prostý. V Krotiteľovi sú znova dva príbehy. Jeden sa začína v šesťdesiatych rokoch, keď sa mladá žena zamiluje do krotiteľa levov z cirkusu. Súčasný príbeh je okrem iného o tom, aké dôsledky má ich láska. V Krotiteľovi sa objavujú masoví vrahovia, ale aj napriek tomu ide o intímny príbeh o vzťahoch medzi partnermi a príbuznými. Takmer všetci aktéri sa poznajú a vy môžete len hádať, aký má kto ku komu vzťah.

Zlo vám Camilla Läckbergová servíruje postupne a prekladá ho obyčajnými rodinnými príhodami, ktoré sa týkajú hlavných hrdinov a ich príbuzných a priateľov. Dobrý ťah bol aj výber hlavných postáv. Erika je slávna autorka krimi príbehov a jej manžel Patrik je policajtom z povolania. Sú ako oheň a voda, ale spoločné majú to, že chcú prísť na kĺb všetkým záhadám.

Pri čítaní vôbec všetkých severských detektívok sa musíte opýtať. Naozaj je okolo nás toľko skrytých psychopatov? Toľko zla v ľuďoch? A ak sa nechceme báť pri každom kroku, môžeme si povedať, že si to celé autori len vymysleli…

Ale naozaj?

Uverejnené v denníku Pravda.