Wanna play a game, mobil sapiens?

09. 02. 2014
Kniha: Hra
Do vlakov a autobusov nastúpia ľudia. Po chvíli sú z nich Mobil sapiens a Notebook sapiens. Sklonia hlavy a neprítomné pohľady nasmerujú medzi kolená. Prsty sa im kmitajú po lesklých plochách a tlačidlách. Nevedia, kde na Zemi práve sú. Vlastne im to je jedno, lebo ich istotou je, že sú vo svojom virtuálnom svete. To je aj slovenská realita. Kdeže sa podeli moje mladé časy, keď sa vo vlakoch kartovalo, rozprávalo a ponúkalo sa navzájom domácimi špecialitami?

Nevravím, že práve táto situácia bola inšpiráciou pre neprehliadnuteľného a nevšedného zástupcu severskej detektívky Andersa de la Motteho, keď sa pustil do písania svojej knihy [GAME] Vítejte ve hře. (Čítal som ju v českom preklade,  je výnimočne vydarený a nádherne odsýpa.) Určite Mobil sapiens zohral úlohu Múzy. Hlavný hrdina tridsiatnik HP (Henrik Petersson) sa vracia upoteným štokholmským metrom z predmestia, kde bol na fláme. Práve vrcholí trojtýždenné horúce švédske leto. „Sex na hřišti soupeře, kocovina a v hubě jak v polepšovně, jupííí! Skoro perfektní nedělní dopoledne, nebýt drobného detailu, že byl čtvrtek a on měl být už dvě hodiny v práci. Ve zkušební době.“  HP je najradšej mimo zvyčajnej predstavy bežného životného štandardu.  Vo vlaku nájde malý hypermoderný mobil. Premýšľa, za koľko ho strelí. Zrazu ho mašinka vyzve hrať sa Hru. Na displeji sa zjaví otázka: „Wanna play a game?“

HP vytrvalo odmieta. Snaží sa iba spojazdniť telefón. Napokon zo zvedavosti súhlasí. Myslí si, že je to buď skrytá kamera alebo vtip niektorého z jemu podobných priateľov. SMS je však určená priamo jemu. Pripojí sa ku Hre.  Spočiatku plní zdanlivo nezmyselné úlohy. Konto mu rastie a už teší ako body premení na doláče. Každá ďalšia úloha je však o level náročnejšia. Vyžaduje od Hráča omnoho viac, ale tiež mu oveľa viac prináša. HP zisťuje, že záhadný zadávateľ úloh o ňom vie prekliato veľa. „Kdo mě to sakra natočil?!? Ále to je přece jedno, hlavně že to nese prachy a ty lidi tady sou ze mě taky úplně hotový, to je teda fakt síla!" Ide napriek tomu do čoraz riskantnejších akcií. Je odhodlaný urobiť čokoľvek. Len aby ho nevyhodili z Hry.

Hochštapler Petersson má svoj protipól Rebeccu Norménovú. Najprv bola policajná inšpektorka, potom „koordinátorka osobnej ochrany“, čiže“ samostatne pracujúca bodyguardka“ švédskej ministerky. Neskôr členka špeciálne jednotky Alfa v EÚ. Je jasné, že na ňu čaká kariéra ako hrom. Všetko by bolo dokonalé, keby len nie tie prekliate lístočky, ktoré jej niekto dáva do skrinky. Z nich Rebecca vie, že niekto pozná nepríjemne veľa o jej zamlčovanej a tajomnej minulosti. Prečo sa s ňou zahráva?

Dej, inak napísaný mimoriadne ľahko, satiricky a vtipne, dostáva pri sledovaní osudov oboch hrdinov ponurejšie kontúry. Je spletitejší a čoraz neuveriteľnejšie domnienky, fakty a udalosti do seba narážajú.  Skladajú obraz netušenej „Šedej zóny“, ktorá jestvuje so životmi každého z nás, len si ju nikto nevšimol. Iba tí, ktorí participujú na Hre.

Kniha, ktorú vyhlásili v roku 2011 za najlepší kriminálny debut roka, je výdatne prešpikovaná anglickými výrazy a najmä herným argotom, nad ktorým geek či nerd zaplesajú radosťou. Game sapiens si na knihe skutočne zamaškrtia,je určená predovšetkým pre mladú generáciu. Starší Homo sapiens nebudú občas až tak v obraze, ale svižný a napínavý dej ich vezme za svojich. Iba ortodoxní odporcovia PC, pre ktorých sa vývoj techniky zastavil pri automatickej práčke a farebnej TV, nech siahnu radšej po inom titule.

[GAME] Vítejte ve hře je úvodný diel trilógie, ktorú preložili do dvadsiatich šiestich jazykov. Autor sviežeho a vtipného thrilleru o moderných IT technológiách, ktorý ho naplnil vrchovato akciami, prekvapujúcimi zvratmi a nečakaným rozuzlením Anders de la Motte (1971) je bývalý policajt. Neskôr šéf ochranky veľkej IT firmy. Momentálne by mal robiť ako medzinárodný konzultant bezpečnostných  služieb. Jeho trilógia Geim (Game/Hra,2010), Buzz (Šum,2011) a Bubble (2012) považujú za novú vlnu švédskej kriminálnej literatúry.

Milan Nemec pre Gorila.sk