Nerobí Harry Hole osudovú chybu?

11. 02. 2014
Kniha: Prízraky
Každý máme nejaký vnútorný prízrak, ktorý nám občas nedovolí zaspať. V určitých situáciách nám stiahne hrdlo, zastaví prívod vzduchu, stisne srdce a zrýchli pulz. Vravíte, že vy takýto prízrak nemáte? Ale áno, je aj vo vás. Len svojou nedôverou potláčate jeho existenciu. Stačí tak málo a prebudí sa.

Najviac uveriteľná. Taký prívlastok si u mňa vyslúžila deviata kniha zo série Harry Hole. Vyznačuje sa ľudskosťou, krásnym podaním vnútorného sveta postáv, ktoré je jemné i drsné zároveň. Konanie mnohých charakterov vás tu poteší, pobúri aj sklame. Autor sa tentokrát nezameral iba na krvavé vraždy, no viac sa sústredil na to, aby sa jeho postavy posunuli vpred. Tento úkaz v kriminálkach veľmi neobľubujem. Zvyčajne iba spomalí dej a odďaľuje čitateľa od vytúženého rozuzlenia. Neľakajte sa preto ani vy, stále je to klasická Nesbovka so všetkým, čo k tomu patrí. Na nedostatok napätia sa tu nikto sťažovať nemôže.

V Nórsku sa objaví nová droga violín, ktorá je vo všetkých smeroch silnejšia ako heroín. Lepší pôžitok, rýchlejšie dosiahnutie závislosti, vyššia cena na trhu. Harry Hole sa po rokoch vracia do Nórska. Prinútil ho k tomu jeden kriminálny prípad. K hlavnému protagonistovi má totiž celkom blízko a neverí, že práve on spáchal tento zločin – vraždu mladého narkomana Gusta. Jeho spomienky na život, ktoré sa mu vybavujú tesne pred smrťou, sa prelínajú s Harryho dychtivosťou po pravde. Teraz nie je na poste inšpektora, no hľadá pravdu na vlastnú päsť. Nerobí osudovú chybu?

„Ako vyšetrovateľ neraz počul príbuzných opakovať ten istý patetický refrén: „Môj syn? Vylúčené!“ Vedel, prečo chce vyšetrovať tento prípad. Lebo nič iné nemôže urobiť. Len takto môže byť prospešný. Je ako matka, ktorá trvá na tom, že na synovom pohrebe bude variť hosťom, ako hudobník, ktorý ide zahrať na pohreb svojho priateľa. Potreboval niečo robiť, aj keby to malo byť len gesto na útechu.“

Pri posledných knihách od Nesba som mala pocit, že jeho tvorba trochu upadá. Prízraky mi možno práve preto vyrazili dych. Väčšinou si na Nesbovku vyhradím dva či tri dni. Tu som nemala inú možnosť, ako to prečítať na jeden dych. Všetko napätie a pomalé, no súvislé podsúvanie nových informácii zo strany autora bolo podčiarknuté vysokou mierou emocionality. Bude Harry Hole, ten muž s nepeknou minulosťou, konečne šťastný? Slová mali na mňa podobný účinok ako nová droga, ktorá sa v príbehu objavila – riziko závislosti je viac ako isté.

Ak zvyknete veriť v šťastné konce, aj vy budete počas čítania dúfať. V to, že Harry nielen objaví pravého vinníka, ale aj v jeho osobné šťastie. Spomínate si na Rachel a Olega, veľmi dôležité osoby v Harryho živote? V Prízrakoch sa s nimi opäť stretávame a práve oni dvaja spôsobia, že s vierou, aby všetko dobre dopadlo, budete zatínať päste.

Koniec vašu dušu trochu potrápi. Teda len v prípade, že ste si na Harryho trochu zvykli a nevnímate ho len ako bezvýznamného sprostredkovateľa nových skutočností. Ak k nemu pociťujete aspoň malú náklonnosť, budete rovnako ako ja čakať na ďalší diel. Autor si čitateľa šikovne spracoval a nenásilnou formou ho dotlačil k tomu, aby siahol aj po ďalšej časti. Ako narkoman po droge.

Napriek tomu, že z knihy sršia emócie, Nesbo si všetky svoje spisovateľské kvality zachoval. Vrah je odhalený až na konci, o prekvapenia nie je núdza, nájdeme tu sofistikovaný spôsob vyšetrovania aj dôveryhodné podanie špinavého sveta narkomanov. Ak vás niektorý z predchádzajúcich dielov sklamal, verte mi, že Prízraky Nesbovi reputáciu upravujú.

Martina Melišková, citaj.to