06. 08. 2015
Kráľ severskej krimi presedlal na triler.

Sériu kníh o vyšetrovateľovi Harrym Holem prerušil nórsky spisovateľ Jo Nesbø svojou knižnou novinkou Krv na snehu, ktorá vyšla v slovenskom preklade Jozefa Zelizňáka vo vydavateľstve Ikar.
Hlavnou postavou trileru je nájomný vrah Olav Johansen, sentimentálny a chladnokrvný zároveň.

Diéta pre čitateľa
Dej knihy sa odohráva v sedemdesiatych rokoch v Osle. Olav Johansen je samotár, dyslektik, no diskrétny a spoľahlivý zamestnanec so značne oklieštenými pracovnými možnosťami.

Nemôže robiť pasáka, lebo sa rýchlo zamiluje a prestáva myslieť na biznis, a ani práca s drogami nie je pre neho – keď napočíta do desať, stráca sústredenie a navyše má slabú až citlivú povahu. „Podľa mamy som typ človeka, ktorý hľadá čokoľvek, čomu by sa mohol podriadiť. Môže to byť náboženstvo, starší brat alebo šéf. Alkohol alebo drogy,“ rozpráva o sebe Olav v knihe Krv na snehu. Je to v podstate sympatický muž, ktorý však bez mihnutia oka odstrelí hocikoho, aby uspokojil požiadavku svojho šéfa. Keď sa mu však do života zapletú ženy, prichádzajú problémy. Olav dostal príkaz zabiť šéfovu manželku a od začiatku mu v jeho novej úlohe niečo nehrá.

Kniha pôsobí už na prvý pohľad útlym dojmom, čím sa tiež odlišuje od autorovej doterajšej tvorby. Jo Nesbø sa namiesto pátrania po vrahovi, kde využíval svoj brilantný zmysel pre detail, rozhodol pozrieť na prípad z opačnej strany. A prevtelil sa do úlohy vraha pohybujúceho sa v temnom svete špinavého biznisu. Je fakt, že sa mu podarilo uveriteľne opísať citlivého zabijaka, ktorý prečítal v živote jedinú knihu, Bedárov od Victora Huga, a má rád amerického speváka Jima Reevesa. Jeho príbeh však podáva priamočiaro a bez nečakaných momentov, hoci jeden, trošku nemotorne podaný, na záver predsa len príde.

Nesbø ako Tom Johansen
Svoju slávnu identitu sa rozhodla zmeniť aj britská spisovateľka J. K. Rowlingová, keď začala vydávať svoje kriminálne romány pod pseudonymom Robert Galbraith, hoci neskôr bola jej pravá identita prezradená. Podobné plány mal aj Jo Nesbø. Knihu Krv na snehu chcel uviesť pod menom Tom Johansen. Ako sám hovorí, Tom Johansen nie je pseudonym, ale súčasť fiktívneho vesmíru.

Nesbø tvrdí o Tomovi Johansenovi, že to bol mladý dánsko-nórsky autor, ktorý žil v Amerike v sedemdesiatych rokoch. Pracoval pre reklamu a napísal romány Krv na snehu I. a Krv na snehu II.: Viac krvi. Hru s identitou však Nesbøvi napokon vraj prekazili právnici s upozornením, že by mohol vzniknúť miliónový súdny spor, pretože by svojím tvrdením, že knihy vznikli v 70. rokoch, zavádzal čitateľov. Krv na snehu je prvým dielom z trojdielnej série „z pera“ Toma Johansena, ktorý by sa vraj mal objaviť v tretej časti, čím by sa malo všetko prepojiť.

Krv na snehu môže byť pre čitateľa sklamaním, no niečo tu jednoducho nesedí. Viac svetla do prípadu azda prinesie už druhé pokračovanie románu s názvom Krv na snehu 2: Polnočné slnko, ktoré vyjde už v októbri.

Triler Jo Nesba Krv na snehu sa dočká aj filmovej podoby. Práva odkúpila hollywoodska filmová spoločnosť Warner Bros. Tá vlastní už aj práva na román Syn. V súvislosti s obsadením režisérskej stoličky sa hovorilo o Danielovi Espinosovi a producentom filmu má byť podľa stránky Deadline.com Leonardo DiCaprio, ktorý je tiež potenciálnym adeptom na obsadenie hlavnej úlohy. Kedy sa snímka dostane do kín, zatiaľ nie je známe.

Recenzovala Martina Šimoňáková, kultura.pravda.sk