Nóri nemajú temno len v detektívkach, ale aj v histórii

19. 05. 2015
Autor: Gard Sveen
Škandinávsky úspech si táto detektívka vyslúžila hlavne zasadením príbehu do historických reálií spred sedemdesiatich rokov, teda do obdobia druhej svetovej vojny.

Posledný pútnik je príbeh o láske, hrdinstve, lojalite, vášni, zrade a samozrejme aj o hľadaní pravdy, pričom nejde len o pravdu týkajúcu sa konkrétneho zločinu, ale aj o pravdu historickú, ktorá napomáha vyrovnávať sa s hriechmi predkov.

Gard Sveen je ďalším originálnym autorom severskej detektívky, ktorého pre slovenského milovníka tohto žánru objavilo vydavateľstvo Premedia. Je poradcom na nórskom ministerstve obrany a za svoj debut Posledný pútnik získal Rivertonovu cenu pre najlepšiu nórsku detektívku a Sklenený kľúč pre najlepšiu škandinávsku detektívku roka. V minulosti okrem neho obe ceny za svoj debut získal len Jo Nesbø.

Škandinávsky úspech si táto detektívka vyslúžila hlavne zasadením príbehu do historických reálií spred sedemdesiatich rokov, teda do obdobia druhej svetovej vojny. Vojnové roky prežilo Nórsko v podstate ako okupovaná krajina, ale historická pravda však odhaľuje, že nórske vojnové dejiny sa odohrávali za šedými závesmi kolaborácie a väčšinovej pasivity.
Napriek tomu nórsky odboj a hrdinstvá jeho protagonistov ponúkajú množstvo inšpirácie na literárne spracovanie. Jednej udalosti sa chopil aj Gard Sveen. Inšpiroval sa záhadným úmrtím významného člena odboja Kaia Holsta, ktorý v knihe vystupuje pod menom Kaj Holt. Práve táto nevyjasnená vražda sa stáva východiskovým bodom celého deja.

Literárny odbojár Kaj Holt je najústrednejšou postavou celého nórskeho odbojového hnutia počas druhej svetovej vojny. Nik sa mu nevyrovnal, nik nad ním nestál, preto bolo jeho krycie meno Jednotka. Udržiaval styky všetkými smermi, mal kontakty s Britmi, Rusmi, Američanmi a aj so švédskou spravodajskou službou.

Bol žijúcou legendou. Prežil päť vojnových rokov, hoci bol najhľadanejším mužom v Nórsku, aby ho potom sotva tri týždne po oslobodení v Štokholme zavraždili. Mohol sa stať obeťou pomsty nacistov, ale keďže vojna často mení pravidlá hry a predmetom politického obchodu sa stáva pravda, lojalita, život a aj smrť, za jeho vraždou mohol stáť ktokoľvek: Švédi, Rusi, Američania, či dokonca vlastní ľudia z nórskeho odboja.

Na dobrú severskú detektívku je samozrejme jedna vražda málo. Preto sa dejiny premosťujú so súčasnosťou (rok 2003), v ktorej je obeťou brutálnej vraždy tiež bývalý odbojár, po vojne významný obchodník s nehnuteľnosťami a istý čas aj nórsky minister hospodárstva Carl Oscar Krogh. Vrah mu zasadil 62 bodno-rezných rán.

V tom istom čase hlavný hrdina – detektív Tommy Bergmann, dostáva však ešte jeden nový prípad, ktorý by sa mal dostať skôr do pozornosti historikov. Ide o nález troch kostrových pozostatkov z obdobia druhej svetovej vojny. Okamžite sa vynárajú otázky, či trojnásobná vražda spred 61 rokov nemôže mať súvis s aktuálnym prípadom, a či je vôbec v silách modernej forenznej kriminalistiky objasniť viac ako polstoročný prípad, keď je problém zatknúť páchateľa vraždy spred štyroch týždňov.
Gard Sveen súvislosti ponúka ako na striebornom podnose. Precízne pospájal dve dejové roviny do jedného románu. Vznikla tak detektívka so zaujímavým historickým pozadím. Kapitoly zo súčasnosti sa striedajú s tými, ktoré tlmočia príbeh z vojnových rokov. Román Posledný pútnik je tak akoby dvoma knihami zároveň, ktoré by možno fungovali aj samostatne.

Jedna by si žila život ako špionážny thriller z obdobia druhej svetovej vojny, keď sa Nórsko stalo spojencom Hitlera, a druhá ako severská krimi zo súčasnosti. Sveen sa však neulakomil na dve knihy, možno bez originálnej gradácie deja a nepredvídateľnej pointy. Stvoril knihu jednu, silnú v kontexte, ktorú dokonale tmelia dejové prepojenia a originálna zápletka.

Zločiny z minulosti sa ako ozvena po šesťdesiatich rokoch opäť dostávajú na povrch, pričom staré rany otvára nielen vražda prominentného odbojára, ale aj náhodne objavený hrob troch obetí vraždy z roku 1942. Gard Sveen čitateľovi okrem toho ponúka politicko-zahraničné súvislosti, v ktorých sa zrkadlia záujmy nacistov, nórskych kolaborantov, neutrálnych Švédov a proti nacistom bojujúcich Britov.

Okrem toho je to aj príbeh o láske, hrdinstve, lojalite, vášni, zrade a samozrejme aj o hľadaní pravdy, pričom nejde len o pravdu týkajúcu sa konkrétneho zločinu, ale aj o pravdu historickú, ktorá ako jediná môže očisťovať hriechy predkov.

Jozef Kuric, 19.5.2015, DennikN.sk