Recenzia: Nesbov svet prízrakov a drog

04. 09. 2013
Kniha: Prízraky
Ošumelý Harry Hole sa po troch rokoch vracia do Osla. Späť ho privádzajú výtržnosti drogových gangov a odsúdený chlapec, ktorého Harry vychovával. Spletitú cestu za spravodlivosťou lemujú mŕtve telá.

Jo Nesbo vydáva bestseller za bestsellerom, kvalitu to však jeho knihám neuberá.

To, čo by pri inom autorovi mohlo vyznieť triviálne, je u Jo Nesba prepletené nielen nečakanými zvratmi a dynamikou deja, ale aj skvelou psychológiou postáv a symbolikou. Kniha Prízraky ponúka fanúšikom kriminálok niekoľko hodín/dní kvalitného čítania, počas ktorého Nesbovi odpustíte občasné prvoplánové grify, ktoré sa v tomto žánri stali už stereotypom.

Horší ako heroín

Posledný román populárneho škandinávskeho spisovateľa je rovnako ako jeho predchádzajúce tituly plný neočakávaných rozuzlení. A hoci nechýbajú mŕtvoly uväznené v tajných chodbách, nie sú hybnou silou knihy.

V Prízrakoch sa všetko začína a končí pri drogách. V Nórsku sa objavil nový druh podobný heroínu – violín, pri ktorom vzniká závislosť takmer okamžite. To so sebou prináša aj zvýšenú kriminalitu. Harry Hole v čase rozmachu tejto drogy žije v Thajsku. Do domoviny ho priláka až informácia, že syn jeho dávnej lásky Rachel je uväznený za vraždu kamaráta, ktorú mal spáchať pod vplyvom violínu. A preto neváha a rozhodne sa vyriešiť kontroverzný prípad po vlastnej osi. Ale nič nie je také jednoduché, ako sa zdá. A tak sa bývalý policajt stretáva nielen s odporom zo strany dílerov, ale aj z radov strážcov zákona. Prirodzene sa potom naskytá otázka: Kto za podozrivým úmrtím stojí?

Každého niečo straší

Kniha je okrem strhujúcej zápletky zaujímavá z niekoľkých ďalších hľadísk. Jej dej je napríklad prerušovaný druhou líniou – spomínaním mŕtveho chlapca, ktorého životopis sa stáva kľúčovým aj pre vyriešenie jeho vlastnej vraždy. Okrem toho dodáva Prízrakom ďalší rozmer. Nesbo odhaľuje vycibrený pozorovateľský talent a necháva priestor svojim názorom, ktoré sa popri gradujúcom deji vynárajú v texte takmer podprahovo.

Svoj bystrý odhad využíva aj pri charakteroch. Harry Hole, ktorý by v klasickom literárnom ponímaní zastupoval skôr pozíciu antihrdinu, má móresy dekadentného Jamesa Bonda a nie je možné si ho napriek všetkým chybám nezamilovať. Jeho rozhodnutia bývajú nepredvídateľné a ako románová postava je primerane originálny na to, aby svojou existenciou nenarúšal dynamiku príbehu, skôr naopak, pomáhal jej.

Zo žánrového klišé sa vymyká aj symbol prízrakov, ktoré v knihe vystupujú ako tiene z minulosti a často sú motívom aktuálneho stavu. Knižných protagonistov bez ohľadu na ich postavenie v knihe niečo „straší“ a tento motív netradične zotiera rozdiely medzi dobrými a zlými.

Prízraky sa tak stávajú prudko čitateľnou knihou, ktorá pri pozornom čítaní dokáže priniesť viac, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Okrem zopár neuveriteľne vykonštruovaných zápletiek sa to totiž Nesbovi opäť podarilo zvládnuť na výbornú.

Hodnotenie Pravdy:
4 a 1/2 hviezdičky z 5

Katarína Šamajová, Pravda.sk